Week 10

31 mei 2017 - Paramaribo, Suriname

Hey hey iedereen,

Het is alweer woensdag 31 mei wat betekent dat het bijna tijd is om terug naar huis te komen.

We zijn onze laatste week hier in Suriname gestart met een  2-daagse trip naar Bigi Pan en Nieuw-Nickerie. Om hier te geraken moesten we eerst 3uur met de auto naar het Oosten van Suriname rijden, aangekomen in Nickerie moesten we nog voor een uur met de boot  naar Bigi Pan varen. Aangekomen in Nickerie begon het heel hard te regenen waardoor we helemaal nat werden tijdens de boottocht naar Bigi Pan. Halverwege de tocht naar Bigi Pan moesten we de boot een sleephelling opduwen. Dit was niet zo eenvoudig omdat het water in de rivier heel laag stond en we de boot dus wel een stukje omhoog moesten duwen. Om het allemaal nog een beetje moeilijker te maken was het ook nog aan het regenen en was de sleephalling redelijk glad.

Aangekomen in Bigi Pan konden we ons huis op het water (dat we helemaal voor onszelf hadden)verkennen en zorgden de gidsen voor visbrood als hapje en nadien konden we een beetje ontspannen. Celien besloot om te gaan kajakken, terwijl Sam en ik kozen voor een rustigere activiteit en gingen samen krabben vangen. De gidsen waren eerst een beetje met ons aan het lachen en ze geloofden niet echt dat het ons ging lukken om er te vangen, maar we hebben het tegendeel kunnen bewijzen en hebben er wel een stuk of 25 gevangen.

Na het vangen van de krabben was het tijd om deze proper te maken zodat we 's avonds krab konden eten. De gidsen zorgden voor een heerlijke maaltijd met Saoto soep en ook de krab hadden voor ons klaargemaakt.

Tegen 20.30u was het tijd om samen met één van de gidsen kaaimannen te gaan spotten in het moeras. Na even rondvaren in het moeras kwamen we al een eerste kaaiman tegen. Jammer genoeg wilden de meeste kaaimannen zich niet laten vangen door onze gids en moesten we nog wat verder zoeken. Na nog even gevaren te hebben en nog enkele kaaimannen te hebben gezien, lukte het de gids om er een te vangen. Als de gids de kaaiman zijn bek even had dichtgemaakt met een haarrekkertje mochten we de kaaiman allemaal even vasthouden.

Als we terugkwamen van het kaaiman spotten zat het hele huis vol met kleine gekko's, deze kwamen af op de geur van zoete dingen. Je kon deze dieren zelfs vasthouden of gewoon ergens op je lichaam zetten en ze bleven zitten. Ondertussen hadden de gidsen alles klaargezet om bakabanas te maken.(Dit is als appelbeignets maar dan met banaan ;) ). Na even te kijken hoe ze juist gemaakt werden,besloot Celien dat ze dit ook wel eens wou proberen.

Tijdens de nacht kwam er een kleine storm over het meer waarin ons huisje stond en was er dus een heleboel lawaai van de wind en het water dat tegen het huisje beukten.

'S Morgens zorgden de gidsen voor een heerlijk ontbijt met ei, ananas, ... . Na het eten konden we weer even rusten en nadien was het tijd om samen met een gids vogels te gaan spotten. Hier kwamen we dan ook een heleboel vogels tegen.

Als we terug kwamen van het vogel spotten had één van de gidsen alweer voor een lekkere maaltijd gezorgd. Deze keer kregen we Bami met kouseband en gebakken kip.

Na het eten konden we nog even ontspannen en dan was het tijd om terug richting Nickerie te varen. Na nog een taxirit van 4u kwamen we thuis aan en konden we nog even nagenieten van de leuke trip.

Zo dit was het weer voor deze keer.

Tot snel!

Groetjes Klara