Week 8

22 mei 2017 - Paramaribo, Suriname

Hoi iedereen,

Hier weer een nieuw berichtje, wat dus ook betekent dat er alweer een week voorbij is.

Deze week was het mijn laatste week stage in het academisch ziekenhuis. Om de laatste week toch weer een beetje spannend te maken moest ik voor een laatste keer van afdeling veranderen.

Deze keer liep ik stage op de couveuse en Nicu. Dit deel van de kinderafdeling is opgesplitst in 3 delen; de medium care (gewone couveuse), de high care (baby’s) die nog zuurstof krijgen en monitorbewaking nodig hebben), de Intensive care (baby’s die echt nog kritiek zijn en dus een constante verzorging en monitoring nodig hebben).

De eerste dag mocht ik meekijken op de high- en intensive care.                        De tweede dag was het tijd om aan het werk te gaan. Ik mocht een dagje meedraaien op de medium care en kreeg de kans om zelf enkele baby’s te wassen en eten te geven. Ook was ik tijdens de middaguren even verantwoordelijk voor alle baby’s omdat de verpleegkundige met één van de baby’s naar een onderzoek moest. Tijdens deze periode moesten de dossiers nog even ingevuld worden, moesten er nog enkele kinderen eten en moesten er nog enkele dingen in opdracht van de dokter worden uitgevoerd.                                                                         Op dag 3 stond ik terug op de intensive care en nu mocht ik ook hier enkele baby’s volledig verzorgen, ook moest ik mee de dokterstoer lopen en moest ik zorgen dat de dossiers volledig ingevuld werden. Als het tijd was om naar huis te gaan, was het ook mijn taak om alle belangrijke zaken door te briefen aan de verpleegkundige van de late.                                                                                                     Mijn vierde en laatste dag stond ik terug op de medium care. Hier was ik verantwoordelijk voor alle baby’s vermits de verpleegkundige die er ingedeeld stond later kwam en ook vroeger door moest. Dit betekende dus dat ik de baby’s heb gewassen en eten gegeven, dat ik de dokterstoer mee heb gelopen, dat ik de dossiers in orde heb gemaakt, dat ik instond voor de communicatie met de ouders en dat ik ook moest zorgen dat alle onderzoeken gedaan werden. Dit was wel even zwaar en een beetje chaotisch vermits ik nog nooit verantwoordelijk was geweest voor zoveel kinderen tegelijk. Maar alles is vlot verlopen en alle zaken werden gedaan.

Na deze leuke en interessante week op de couveuse was het tijd om afscheid te nemen van de stageplaats. Voor de laatste keer tekende ik de urenlijst af en na nog een praatje met de hoofdverpleegkundige was het tijd om naar huis te fietsen. Toch wel wat raar om te beseffen dat dit de laatste keer was dat ik deze fietstocht zou moeten maken.

Thuis aangekomen was het tijd om even uit te rusten en nog de laatste spullen te gaan kopen voor onze 3-daagse toch naar Fredberg. ’s Avonds was het tijd voor frietjes met vleesjes en nadien hebben we onze rugzakken ingepakt voor de 3-daagse.

Vrijdag morgen moesten we al om 7u op de verzamelplaats zijn. Hier konden we kennismaken met onze medereizigers en onze gidsen. In totaal waren we met een groep van 8 toeristen (Dries, Jeroen, Floor, Ayesha, Bas, Celien, Sam en ikzelf) en 2 gidsen (Marcel en Benito). Samen stapten we in het busje opweg naar de Fredberg. Na een busrit van ongeveer 2 uur kwamen we aan in het basiskamp waar we de spullen die we niet nodig hadden op de berg konden achterlaten.

Als eerste activiteit van de 3-daagse stond de tocht naar de top van de Fredberg op het programma. Vol goede moed begon ik aan deze 2 uur durende tocht door de jungle van Suriname. De gids hield het tempo er goed in en ook wij stapten goed door, tegen het einde van de toch had ik het echter een beetje moeilijk om de groep nog te volgen en moest ik even stoppen om terug op adem te komen. Maar na een korte pauze konden we de toch voort zetten en ongeveer een kwartiertje later kwamen we aan op de Fredberg. Hier hadden ze een soort tentenkamp opgezet waar we in zouden overnachten. Na even op adem te komen, namen de gidsen ons mee naar de twee uitzichtpunten op de berg, hier konden we dan ook genieten van prachtige uitzichten.

’s Avonds zorgden onze gidsen ervoor dat we konden genieten van een lekkere maaltijd bestaande uit gebakken vis en rijst. Nadien hebben we met de hele groep nog wat verder genoten van het uitzicht en hebben we naar de sterren kunnen kijken. Alvorens we konden gaan slapen, moesten we onze hangmatten nog even ophangen in de grote tent en nadien ben ik moe maar voldaan in de hangmat gekropen voor een goede nacht slaap.

’s Morgens werd ik wakker met de geluiden van de jungle en konden we genieten van een mooie zonsopgang en een ontbijt op de top van de berg. Na nog even genoten te hebben, was het tijd om terug te keren naar het basiskamp.

Aangekomen in het basiskamp konden we ons instaleren in de grote slaapzaal en konden we genieten van een plonsje in de rivier. ’s Middags kregen we hamburgers te eten en nadien was het tijd voor een wandeling in de buurt van het basiskamp. ’s Avonds maakten de gidsen weer eten voor ons en konden we genieten van heerlijke Masoes rijst en kip. ’s Avonds reden we met het busje even rond in de buurt van het basiskamp op zoek naar slangen en andere dieren. Tijdens deze tocht kwamen we een heleboel kikkers tegen en konden we een slang van ver in de boom zien zitten. Op de terugweg naar het basiskamp mochten Sam, Jeroen, Anyesje en ik op het dak van de auto zitten (de rest had dit op de heenweg gedaan) en konden we genieten van de wind in onze haren.

Aangekomen in het basiskamp speelden we met sommigen nog enkele spelletjes en zaten we gezellig bij elkaar tot het 02.30u was en we echt wel moesten gaan slapen. Na een korte nacht was het eerst tijd voor ontbijt en nadien stond er weer een wandeling op het programma, na de wandeling was er nog even tijd om te zwemmen. ’s Middags werd er alweer lekker voor ons gekookt, dit keer was het kip, kouseband(een soort boon) en bami en nadien was het tijd om onze zakken terug in te pakken en terug te keren naar Paramaribo.

Op de terugweg hadden we besloten dat we nog met heel de groep iets zouden eten en uiteindelijk eindigden we dus met 10 mensen bij ons thuis om samen chinees te eten. Na een gezellige avond was het tijd om onze rugzakken weer uit te pakken en alles klaar te leggen voor de was, die we pas de dag nadien zouden doen.

Zo dit was het weer voor deze week.

Tot snel

Groetjes Klara

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Kim Pinxteren:
    23 mei 2017
    Leuk om zo goed op de hoogte te worden gehouden. Geniet er nog van daar :)
  2. Tubbax martha:
    23 mei 2017
    Prachtige foto's.
    Het heeft daar wel goed geregend.
    Ben wel benieuwd om je terug te zien.
    Groetjes
    BOmma.